woensdag 22 oktober 2014

Literatuurstudie over de huidige maatregelen om voedselverspilling te verminderen



In dit hoofdstuk van de literatuurstudie wordt beschreven welke maatregelen er al zijn genomen om voedselverspilling tegen te gaan. Er zijn heel veel verschillende en kleine innovatie ideeën waargemaakt, daarom wordt er vooral gekeken waar dit in de keten het meest gebeurd en waar er nog ideeën nodig zijn. Er is een indeling gemaakt en over elk onderdeel worden de belangrijkste maatregelen en ideeën beschreven. De onderdelen die besproken worden zijn (met elk een voorbeeld van een product er achter):
·         Afgekeurde producten vanwege foute vorm (kromme komkommers)
·         Producten bij consument omdat de houdbaarheidsdatum is overschreden (pak melk)
·         Producten bij de consumenten vanwege teveel/te grootte verpakking (verpakking vlees met drie stukjes vlees en maar twee nodig)
·         Horeca (te grootte porties)

B-klasse producten
In de schappen in de supermarkten zien de groentes er altijd mooi en bijna hetzelfde uit. Helaas is er veel voor nodig om dit te realiseren. Er zijn veel groentes die niet aan dit ‘schoonheidsideaal’ voldoen en niet in de schappen terecht komen. Ongeveer 10% van al de groentes worden niet gebruikt als voedsel voor de consument omdat zij dus niet mooi genoeg zijn (Over ons, 2014).

In Nederland zijn er verschillende innovaties gaande om de groentes die niet in de winkel terecht komen toch te gebruiken voor de consument.
Een bekend voorbeeld hiervan is ‘Kromkommer’, deze organisatie zet zich in om de niet mooie groente, maar ook de overschotten te gebruiken en deze alsnog bij de consument te brengen. Momenteel worden de groentes verwerkt in soepen die in veel plekken in Nederland worden verkocht. Daarnaast is ‘Kromkommer’ het gesprek met supermarkten aan het voeren om de minder mooie producten gewoon in de supermarkt te krijgen (Activiteiten, 2014).

Een ander initiatief is ‘Damn Food Waste’, dit is een samenwerking tussen ‘FoodGuerrilla’, het Voedingscentrum, Wageningen UR, Youth Food Movement, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Feeding the 5000/EU Fusions. ‘Damn Food Waste’ organiseert diners, lunches en houden ludieke acties om mensen bewust te maken van de voedselverspilling. Al het eten dat zij gebruiken zou eigenlijk in de vuilnisbak verdwijnen. Zij halen hun voedsel van boeren, supermarkten, horeca en tussenleveranciers (FAQ, 2014).

Zoals terug te lezen is zijn deze maatregelen gericht op klasse-B producten en is het doel om deze alsnog bij de consument te brengen.

Overschreden houdbaarheidsdatum
Het is wettelijk verplicht om een houdbaarheidsdatum op een product te zetten vanwege voedselveiligheid. Uit onderzoek is alleen gebleken dat producten vaak veel langer goed zijn dan dat de datum doet vermoeden. De verspilling vanwege de houdbaarheidsdatum komt met name omdat veel mensen het verschil tussen ten minste houdbaar tot en te gebruiken tot niet weten. Wat resulteert in het feit dat veel mensen producten weggooien die gewoon nog goed te eten zijn. Het verschil in de datum is dat bij te gebruiken tot (t.g.t.) de voedselveiligheid in gevaar kan komen als de datum is overschreden. Bij ten minste houdbaar tot (t.h.t.) is dit niet het geval. Alleen de smaak of structuur zou kunnen veranderen (Voedingscentrum, 2014).

Om te zorgen dat minder mensen producten te snel weggooien en producten langer te kunnen bewaren zijn er verschillende mogelijkheden om dit probleem aan te pakken.

Momenteel zijn er veel productfabrikanten bezig met het duurzaam maken van verpakkingen. Voorbeeld hiervan is Arla met pakken kwart yoghurt die een handige vouw hebben waardoor ze gemakkelijk zijn leeg te maken en er minder verspilling op treedt (Arla, sd).

Een ander idee is de ‘eat me’ sticker op mango’s of avocado. Dankzij zo’n sticker weten consumenten meteen dat dit product klaar is voor consumptie en kunnen ze deze meteen gebruiken zodat dat zij thuis nog het fruit moeten laten uit rijpen. Hierdoor kan de consument meteen gebruiken wat zij nodig heeft en blijft er geen vergeten mango of avocado in de fruitschaal liggen (Nature's Pride, 2014).

Het grootste probleem is om verse producten langer te kunnen gebruiken. Deze producten zijn vaak binnen een paar dagen al niet mooi meer of kunnen gaan rotten. Om dit tegen te gaan heeft verpakkingsfabrikant Sirane een zak ontwikkeld waarin groeten en fruit enkele dagen langer vers blijven. Kolen tot wel twee dagen en broccoli tot wel vijf dagen. Door de speciale zak blijft de atmosfeer ideaal voor de producten en blijven smaak en textuur behouden (Sirane, sd).

Te grootte hoeveelheden
Een groot probleem dat zich met name voordoet in kleine huishoudens zijn de grote porties die men moet aanschaffen van bijvoorbeeld vlees, uien en aardappelen. Dit zorgt ervoor dat men meer koopt dan men in eerste instantie van plan is om te gebruiken. Vaak wordt de overgebleven hoeveelheid niet meer of niet meer op tijd geconsumeerd en beland dit in de vuilnisbak (Nosop3, 2014).

Om het probleem van de te grootte hoeveelheden, maar ook van de onnodige verpakking tegen te gaan is er het concept van de verpakkingsvrije winkel. In deze winkels moet de klant zelf de verpakking, zoals een doosje of flesje, zelf meenemen. Op deze manier kan de klant de hoeveelheid zelf bepalen waardoor er veel minder verspilt wordt. Ook wordt er minder verpakkingsmateriaal gebruikt wat weer zorgt voor een mindere belasting van het milieu (Nosop3, 2014).

Horeca
De horeca is verantwoordelijk voor een groot deel van de voedselverspilling. Samen met de supermarkten, producenten en tussenhandelaren zijn zij verantwoordelijk voor 2,5 miljard euro aan voedsel (Voedselverspilling, 2014).

Natuur & Milieu hebben onderzocht dat 88% van de mensen nooit overgebleven eten mee naar huis neemt. 55% doet dit niet vanwege schaamte en 53% omdat zij niet weten dat dit mogelijk. Dit is opmerkelijk aangezien 78% van de mensen het wel vervelend vindt dat er zo veel wordt weggegooid. Daarom is Natuur & Milieu met het idee van de Doggy Bag aan de slag gegaan, Uit het onderzoek dat zij hebben uitgevoerd blijkt dat 62% van de mensen graag het eten mee naar huis wil nemen. De Doggy Bag moet dus in Nederland ook wel aanslaan. Natuur & Milieu biedt proefpakketten aan voor restaurants om te bepalen of dit werkt op niet (Uitleg Actie, 2014).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten